Dutch Design Week Paulien van Dongen

Interview met Kristel Casander

In de voormalige fabriekshallen van Phillips staan deze week in het kader van Dutch Design Week honderden designers met stands in het Eindhovense Klokgebouw. Zo ook Stichting Voordekunst: een succesvolle crowdfundingwebsite op het gebied van kunst en cultuur in Nederland. Voordekunst bestaat bijna zeven jaar, en staat voor het eerst op Dutch Design Week. Voor deze gelegenheid spraken wij met Kristel Casander van het succesvolle platform.

Casander: “We staan met name op Dutch Design Week omdat we de impact van crowdfunding in de designwereld willen laten zien. Er zijn namelijk hele mooie dingen gerealiseerd dankzij crowdfunding acties. Maar we presenteren ook twee projecten die binnenkort gaan starten met een campagne op ons platform.”
Op deze manier wil Voordekunst het publiek laten zien dat zij zelf actief kan bijdragen aan de realisatie van creatieve projecten.

Komende november blaast Voordekunst zeven kaarsjes uit. Zeven jaar geleden stond crowdfunding nog in de kinderschoenen; inmiddels is het een veelgebruikt middel om beroep te doen op het publiek voor financiering van een project. “Wij waren de eerste met een crowdfunding platform specifiek voor de kunst- en cultuursector, en we zijn nog steeds de enige in Nederland,” aldus Casander. Voordekunst richt zich niet alleen op kunst maar is er voor de hele creatieve industrie. Casander: “Projecten met betrekking tot kunst, muziek, theater, dans, film, media, erfgoed en vormgeving: alles passeert de revu. Het is heel breed. Voor theater kan je bijvoorbeeld denken aan financiering voor het decor, en bij design is het bijvoorbeeld het laatste stukje geld dat nodig is om een product in productie te nemen. Zolang het maar heel duidelijk is waar het geld van de donateur voor gebruikt wordt.”

Op de vraag of Voordekunst ook laat zien waar het opgehaalde geld terecht is gekomen antwoordt Casander: “Dat proberen we zeker, maar dat is best lastig. Officieel helpen we namelijk enkel bij de realisatie van een campagne. Wanneer het doelbedrag is bereikt betalen we dat uit en daar stopt dan de relatie tussen het project en het platform.” Toch probeert Voordekunst hun projecten te motiveren om de relatie met hun donateurs te onderhouden. “We proberen echt betrokken te blijven. Zo zoeken we bijvoorbeeld contact met de projecten en sporen hen aan om te laten zien aan hun donateurs wat voor een mooie dingen er met hun geld zijn gerealiseerd.”

Het BankGiro Loterij Fonds stelt een financiële bijdrage beschikbaar voor circa 50 projecten die campagne voeren via Voordekunst. Op deze manier wordt nog meer draagvlak gecreëerd voor de kunst- en cultuur sector.

Meer weten over het succesvolle crowdfundingplatform? Bezoek hun stand in het Klokgebouw tijdens Dutch Design Week of kijk op: www.voordekunst.nl